Dnes se považujeme za parťáky klientů
23.11.2021

Interview s Bc. Tomášem Fantou, Senior Manažerem společnosti Dreams Finance.

 

Tomáši, jak dlouho se pohybujete v oblasti finančního poradenství?

Od roku 2009, pokud si dobře pamatuji, tak konkrétně od května 2009 mám živnost. Letos je to tedy více než 12 let, kdy jsou finance mým denním "chlebem". 

 

 

Co stálo za Vaším rozhodnutím pracovat pod hlavičkou společnosti Dreams Finance?

Stoprocentně dlouhodobá spolupráce s Honzou Hrdličkou, která trvá již od mého počátku ve financích. Prošli jsme spolu několika finančně poradenskými společnostmi, dokud Honza nezakotvil pod vlastní hlavičkou a já společně s ním. On byl ten, kdo ve mě od mých prvních poradenských krůčků, tehdy ještě během studia vysoké školy, viděl potenciál. A já zase stále vidím, že naše dlouhodobá spolupráce má smysl. Dalším důvodem je to, že díky menší velikosti firmy mám jako osobnost možnost vyniknout, něco ovlivnit, přispět svou trochou do mlýna, posouvat dál limity své i svých kolegů a tohle všechno je vidět. Ano, vše má své výhody a nevýhody, ale pro mě je rozhodně důležité, že mám možnost „být vidět“. Nechci být jedním z mnoha. A to v Dreams rozhodně nejsem! Přispívám pravidelně k vývoji našeho portálu, podílel jsem se na tvorbě elektronického záznamu z jednání s klientem apod. A to mě baví. 

 

Už jste se asi setkal s tím, že se někteří staví k finančnímu poradenství s nedůvěrou? Proč do toho jít?

V poradenském začátku jsem se s nedůvěrou k finančnímu poradenství setkával hodně. Bylo to náročné období, kdy mě lidé v okolí odmítali a jedinou cestou bylo začít u cizích lidí. A díky za to, díky za tehdejší školení Radka Piňose a Dany Jakubíčkové, bez kterého bych tu dnes možná nebyl. 

Dnes už to ze strany klientů nevnímám. Je to jednak tím, že si člověk vybudoval jméno, ale také tím, že už tuto práci nemůže dělat jen tak někdo. Dnes je třeba projít vzděláváním, složit několik zkoušek, pravidelně se vzdělávat a v neposlední řadě je to samozřejmě i o dlouhodobé práci s klienty. 

Před 12 lety byli „finančními poradci“ spousty pojišťováků a zástupců stavebních spořitelen, kteří klientům nabízeli svoje produkty. Nemělo to žádný systém, logiku, provázanost…, nebylo to prostě poradenství. Byl to obyčejný prodej. Mnoho lidí nás tenkrát házelo do jednoho pytle. Ale dneska je to úplně jinak. Většina klientů, které mám od počátku, celých těch 12 let, vidí, kam se "poradenství" posunulo. Pro mě je důležité, aby klient chápal PROČ ten produkt má, aby viděl, jaký mu přináší užitek. Lidé pak více vnímají, co jim spolupráce s námi může přinést. A díky tomu se pak můžeme považovat za parťáky klientů, kteří jim pomáhají nejen v rámci finančních záležitostí v životě. 

 

Proč do toho jít? Protože člověk dokáže prostřednictvím své práce pomáhat ostatním lidem, a to je to, co mi dlouhodobě dává smysl. Když vidím, jak se mění život lidem, kterým jsem pomohl ke změně bydlení, novému autu nebo k dosažení jiných cílů, tak to je přesně to, co mi dává energii pokračovat v této práci dál. Poznat vděk spokojených klientů je skvělý pocit. Samozřejmě, je to i o tom, že mě baví hledat řešení a způsoby, a že si prostřednictvím své práce dokážu splnit i já své sny a cíle.  

 

Jak vnímáte aktuální situaci z finančně-poradenského úhlu pohledu?

Přijde mi, že odezva klientů je nyní větší, než byla předtím. Lidé dnes mnohem víc vnímají důležitost správného nastavení svých financí. Nejprve tu byla velká nejistota. Nikdo nevěděl, co se bude dál odehrávat během pandemie, jaké budou reálné dopady do našich životů. Nyní tu máme růst úrokových sazeb, růst inflace, růst cen stavebního materiálu, růst cen energií... Pořád je s klienty na čem pracovat. A rozhodně je vidět rozdíl mezi těmi, kteří mají svého kvalitního poradce. Ti totiž dneska řeší minimum starostí – mají zafixovanou levnou hypotéku na několik let, vytvořili si rezervy na „horší časy“, mají zainvestováno, jsou zajištěni pro případ nemoci. 

 

Při Vaší práci je důležitý výběr spolupracovníků. Jak si je vybíráte Vy?

Vždy jsem zastával názor, že není dobré nabírání mnoha lidí, kteří pak prochází sítem. Toto považuji za ztrátu energie a času. Je to mnohdy investice do lidí, kteří si toho neváží a nemá to pro ně smysl. Zastávám postup, kdy si raději na počátku vyberu dva nebo tři kvalitní lidi, kteří do toho jdou naplno než pracovat s deseti, kteří do toho takovou energii nedají a ve finále je to vyčerpávající a neefektivní. A dnes můžu hrdě říct, že v mém týmu jsou jen kvalitní a zodpovědní kolegové. 

 

 

Jak vypadá Váš typický pracovní den?

Obvykle po 8. hodině dorazím do kanceláře. Nejsem ranní ptáče, tak se musím chvíli rozkoukat. Dopoledne trávím většinou v kanceláři s asistentkou, abychom si předali potřebné informace k práci, připravili společně podklady ke klientům na odpolední schůzky. Dva dny v týdnu trávím v kolínské kanceláři a dva dny v pražské, abych se věnoval oběma skupinám. A jeden pracovní den obvykle padne na nějaké školení či poradu s workshopem. 

 

Co Vás baví a při jakých činnostech se odreagujete?

Baví mě rychlá auta, dobré jídlo, nové technologie, počítače, inovace, cestování, to je pro mě zážitková aktivita. Za volantem si dokážu uspořádat myšlenky a vypnout. Další činnost, při které se dokážu odreagovat je sice trochu pracovní, ale už dlouhá léta se jí nechci vzdát. Moje mamka pracuje spoustu let v květinářství a já tam s ní občas už jako malý chodil a vázal květiny. A to mi zůstalo dodnes. Je to pro mě čas, kdy můžu být kreativní a nemusím přemýšlet nad čísly. Vždycky říkám: „Někdo chodí v sobotu na tenis, … … a já chodím do kytek.“ Neděle obvykle trávím s rodinou. V létě nejčastěji na zahradě, protože rádi grilujeme a v zimě raději doma v teple u krbu, například s dobrým filmem či seriálem. 

 

Tomáši, jste dlouhou dobu manažerem, současně děláte i svoji práci finančního poradce. Co Vás více baví, inspiruje a obohacuje?

Baví mě oboje. Nedá se říct, co víc. Jsem zastáncem toho, že dobrý manažer v poradenství musí stále dělat i tu poradenskou práci, protože jinak nedokáže své lidi naučit veškeré aktivity a komplexní práci s klienty.  Situace na trhu se v posledních letech dost měnila a ten, kdo s klienty již nepracuje si nedokáže realitu ani představit, natož na to své lidi dobře připravit. Jen je důležité si najít kompromis mezi prací s vlastní klientelou a prací s vlastními spolupracovníky. A to si dnes neumím představit bez své osobní asistentky. 

 

 

Máte svůj recept na úspěch?

Snad jen to, že dělám práci, která mě baví, a protože mě baví, tak ji dělám dobře, a protože ji dělám dobře, tak to přináší své ovoce. 

 

Jaký je Váš sen? Ať už osobní či pracovní?

Mám to štěstí, že jsem si spoustu snů už splnil. Jeden velký dětský sen jsem si pořídil teprve nedávno, a tím je americká ikona Ford Mustang. Ten pocit, když člověk nastartuje pětilitrový osmiválec je nenahraditelný. A co bude dál? Uvidíme… 

Důležitá je pro mě spokojená rodina a na tom se dá pracovat neustále. Co se týká pracovní stránky, tak určitě je mým snem posunout se dál v kariéře na ředitelskou pozici.

 

 

Tomáši, právě jste přestěhovali pražskou pobočku do nových lukrativních prostor v budově Nile House. Jak Vás tato myšlenka napadla a co vše stálo za vybudováním nového zázemí?

 

Náš poslední kongres, letos v září, byl příznačně v hotelu s názvem Restart. A právě Praha taky potřebovala svůj restart – nový impuls, novou tvář, nové prostředí, nový přístup. Konečně jsme se odstřihli od staré kanceláře a přemístili se do krásných prostor v budově NILE HOUSE v Karlíně. Jsem rád, že jsem toho mohl být součástí, a že se nám společnými silami s kolegy podařilo vybudovat reprezentativní sídlo naší skupiny Dreams a pobočku pražské skupiny. Bylo to náročné, obzvlášť po tom, co jsme na jaře s kolegy v Kolíně stěhovali také kolínskou pobočku. Ale díky tomu, že každý přiložil ruku k dílu, jak mohl, tak jsme to zvládli.

Věřím, že se nám tady bude skvěle pracovat, a že za námi rádi přijdou klienti na kávu do výborné kavárny, kterou tu máme přímo v budově. 

 

 

Tomáši, mockrát děkuji za rozhovor a přeji hodně splněných snů. :o))